Spuštění webstránky: to nejdůležitější, co je třeba promyslet

Vytvořit si web v dnešní době není žádná věda, protože již nepotřebujete znalosti jazyka HTML, CSS nebo nějakého programovacího jazyka.

Autorem tohoto článku je SEO odborník Miroslav Beňo. Zároveň mu chci poděkovat, že se s námi v tomto hostitelském příspěvku podělil o své zkušenost 

Spuštění webstránky

Opravdu kvalitní web nebo blog si umíte rychle vytvořit přes WordPress. Stačí si najít vhodnou WordPress šablonu, kterou můžete mít zadarmo nebo využít těžší kalibr v podobě šablon Divi nebo Avada, se kterými si web naklikáte více méně jak jen chcete.

Pouze v případě komplikovanějších věcí byste potřebovali kvalitního programátora.

Jinak řečeno, dnes můžete být online s vlastním webem doslova za pár minut. To však ještě neznamená, že web bude plnit svůj účel.

Pokud si jen chcete zkusit vytvořit web, abyste nějaký měli, tento článek si číst nemusíte.

Ale pokud to s vlastním webem či blogem myslíte vážně, máte s ním velké plány a potenciálně na něm chcete něco prodávat nebo jej monetizovat přes affiliate marketing, spuštění webu si v dnešní době vyžaduje důkladné promyšlení několika věcí, které by do sebe měly zapadnout.

Navíc, některé podstatné věci byste měli řešit co nejdříve, jiné můžete odložit až po samotném spuštění. Naneštěstí, většina lidí na začátku řeší to, co vůbec na začátku nemá význam a k tomu podstatnému se dostane až když je pozdě.

Abyste si tedy zvýšili šance na vytvoření úspěšného webu a vaše úsilí nevyšlo vniveč, mám tu pro vás to nejdůležitější, čemu byste měli věnovat pozornost.

Ta nejdůležitější věc

Ještě předtím, než vůbec spustíte web, je důležité něco zcela jiného než to, jak bude vypadat, na jakém systému váš web poběží, kde si vyberete hosting, nebo u koho si registrujete doménu.

To nejdůležitější je zjistit si, zda oblast, ve které chcete působit, má potenciál získat vysokou a cílenou návštěvnost (alespoň 10 000+ měsíčně). Slovensko je totiž velmi malý trh a proto nemá takové možnosti jako Amerika, Čína, Británie nebo Německo.

Minule jsem viděl reklamu jednoho Američana, který prodává kurzy o basketbalu a učí lidi, jak ho hrát. Dost pochybuji, že na něčem takovém je na Slovensku možné vydělat si i jen na základní živobytí.

Naproti tomu věčné oblasti jako:

  • cvičení
  • výživa
  • recepty
  • zdraví
  • vztahy
  • finance
  • motivace
  • cestování
  • móda
  • lifestyle
  • krása
  • atd…

… jsou vhodné i na Slovensku, protože máte s nimi možnost oslovit opravdu desítky, ne-li stovky tisíc lidí.

Existují dva jednoduché způsoby, jakými si můžete ověřit potenciální velikost cílové skupiny, kterou chcete oslovit:

  1. Prvním je zjistit si vyhledávanost klíčových slov v Google pomocí funkce Keyword Planner.
  2. Druhým je zjistit si velikost publika, které můžete oslovit přes reklamu na Facebooku přes cílení na různé zájmy.

Pokud jsou celkové vyhledávanosti v Google v dané oblasti větší než 10 000 měsíčně nebo na Facebooku můžete oslovit tak 100 000 lidí, máte vyšší šance na úspěch, jako kdybyste šli do nové oblasti, o kterou se momentálně nikdo nezajímá.

Název webu / domény

Název vaší stránky a domény vás bude provázet a prezentovat. Přestože ho můžete kdykoliv změnit, doporučuji již od začátku myslet dlouhodobě, abyste později vyhnuli mnohým komplikacím.

Zcela nejideálnější je vymyslet název, který je „brandovatelný“. Sice nemusíte na začátku plánovat velkou kampaň ani z toho vybudovat silnou značku, ale brandovatelný název vám umožní odlišit se od ostatních a vytvářet povědomí o vaší stránce lépe, než obyčejné klíčová slova v doméně.

Proces, přes který se k dobrým názvem dopracujete, je poměrně jednoduchý a má pouze jednu nevýhodu – je zdlouhavý, protože dobré nápady nepřicházejí na počkání:

  1. napište všechny slova, která se spojují s vaší oblastí, emoce, které byste chtěli v lidech vyvolat, slova vyjadřující vaši vizi atd.
  2. slova nebo jejich části kombinujte a adaptujte

Například nedávno jsem si stejným postupem založil dva blogy o cvičení fitnessrevolution.cz a fitadvisor.sk (tento je ještě ve fázi tvorby).

Doporučené čtení:
63 tipů jak si vybrat název domény pro web

Výběr webového řešení

Web si můžete vytvořit třemi způsoby:

  1. dáte si ho na míru naprogramovat
  2. využijete „krabicové“ řešení
  3. využijete nějaké CMS – systém správy obsahu

Mít web na míru je velmi výhodné, protože v takovém případě si můžete navrhnout téměř cokoli a programátor vám to nakódovat. Nicméně, takové řešení je finančně velmi náročné, protože si nebudete platit pouze programátora, ale ještě i grafika, který vám web musí navrhnout.

Dnes už je dostupné velké množství nástrojů (tzv. Krabicových řešení) pro vytvoření webstránky bez programátorských dovedností, že je pro běžné uživatele až problém si něco vybrat: Webnode, Wix, Blogger

Jenže jejich problém je to, že vás budou do značné míry omezovat v tom, co můžete udělat.
Nejlepší je proto v 99% případech zvolit CMS WordPress. Je tolik výhod, proč používat WordPress, že ostatní platformy se na to vůbec nechytají a ani zdaleka vám neumožní udělat tolik věcí, kolik byste v pozdějších fázích potenciálně potřebovali na další progres.

Navíc zkušený programátor vám může doprogramovat prakticky jakoukoli funkcionalitu nebo plugin. Při krabicových řešeních takový luxus většinou nemáte a jste omezen pouze tím, co vám poskytnou. Co se týče pluginů, velmi mnoho jich je dostupných zdarma, takže mnoho funkcionalit si umíte doplnit kdykoliv i sami.

Výběr webhostingu

Je taková rada – kolik si do něčeho ochoten dát, tolik a ještě více se ti vrátí.

Samozřejmě, v reálném světě něco vyjde, něco ne. To je zkrátka tak a třeba s tím počítat. Třeba si však uvědomit i to, že pokud do něčeho nic nedáte a snažíte se najít jen ty nejrychlejší a nejlevnější cesty, utrpí to na kvalitě a výsledek bude více než špatný.

Vzpomínám to zejména proto, že mnoho lidí na Slovensku má tendenci šetřit na všem, dokonce i na webhostingu. Neříkám, že hned potřebujete vlastní virtuální server, ale určitě nespouštějte svůj web na levných freehosting službách za pár desítek centů nebo korun. Ani ne na freehostingy zdarma. Kvalitou to není kdoví co, nemluvě o technických parametrech, aby vůbec utáhly pěkné moderní stránky.

Opravdu kvalitní hosting na úvodní fázi spuštění webu můžete mít přibližně od dvou eur měsíčně, což opravdu není mnoho.

Ať už si hosting vyberete u kohokoliv, měl by splňovat alespoň základní technické parametry jako:

  • rychlá odezva serveru pro svižné načítání stránky
  • datacentrum umístěné na Slovensku, protože stránka by se ze zahraničního serveru mohla načíst pomaleji
  • možnost nainstalovat si SSL certifikát
  • PHP verze 7.1+
  • nejnovější verze databází
  • memory limit ideálně 512 mb
  • podpora http2
  • podpora CMS

Doporučené čtení: Jako si vybrat nejlepší WordPress hosting?

Výběr šablony

Šablonu si můžete představit jako přednastavený vzhled na vaší stránce. Vám stačí jen nahodit obsah a šablona se postará a pěkný vzhled a funkce.

Kdysi byl výběr velmi jednoduchý – vybrali jste si to, co se vám líbilo nejvíce. Ačkoli je to stále nutné kritérium, je tu i několik dalších, které v dnešní době třeba zvážit:

  • Design vs. UX – kromě pěkného vzhledu třeba dbát alespoň na základní principy UX (user experience) jako přehledná navigace, jednoduchá orientace na webstránce, jednoduchý proces registrace apod.
  • Funkcionality šablony – každá šablona je nějak naprogramována a tedy má i předem definované možnosti. Třeba proto vybírat zejména podle toho, zda šablona zvládne to, co potřebujete.
  • Kompatibilita šablony – ne každá šablona musí být kompatibilní s novými aktualizacemi daného CMS nebo pluginy třetích stran.
  • Kvalita kódu – nevhodně naprogramovaná šablona nejenže může zpomalovat načtení stránky, ale může představovat i bezpečnostní riziko.
  • Responzivnost – šablona by měla být vhodná i pro mobilní zařízení, protože z nich chodí v mnoha případech až polovina návštěv na web.

Doporučené čtení: Jak si vybrat nejlepší WordPress šablonu

Návštěvnost na stránce

Spuštění stránky se automaticky neprojeví na zvýšené návštěvnosti na stránce. Krutou pravdou je, že na vaši stránku téměř nikdo nepřijde, pokud se o to nějakým způsobem na začátku nepřičiníte. Z toho důvodu byste měli znát ty nejefektivnější zdroje návštěvnosti, některý si na začátku vybrat a plnou silou ho využít.

Na Slovensku se vám nejvíce vyplatí zaměřit na tyto zdroje návštěv:

  • SEO (optimalizace webu pro vyhledávač) – jde o zvyšování pozici ve výsledcích vyhledávání na klíčová slova, která lidé hledají. Čím budete vyšší, tím větší návštěvnost i získáte.
  • Sociální sítě – Facebook či Instagram jsou vynikající způsoby, jak si vybudovat fanouškovskou základnu, dát o sobě vědět a posílat lidi na váš web.
  • Email marketing – čím větší a cílenější máte databázi emailových kontaktů, tím více lidí můžete oslovit a dát jim vědět o nových produktech, službách a obsahu na vaší stránce.
  • Placená reklama – Přes Google nebo na Facebooku a Instagram si umíte kdykoliv „zapnout“ reklamu a propagovat svůj obsah i produkty či služby. Výhodou je, že můžete získat okamžitou návštěvnost, avšak jakmile reklamu vypnete, bez dostatečného povědomí o vaší stránce na ní budete mít prázdno.

Žádný z těchto zdrojů návštěv není sám o sobě lepší nebo horší. Ideální je, kdybyste je uměli mít podchyceny všechny najednou od začátku, pokud vám to časové nebo finanční možnosti umožňují.

Tím, že mám bohaté zkušenosti s optimalizací webu pro vyhledávačem, jsem SEO konzultant a umím psát články, tak jsem si při svém novém webu zvolil na začátek právě SEO, ačkoli sociální sítě, momentálně hlavně Instagram, jsou pro daný segment jako ulité.

Doporučené čtení: WordPress SEO ultimátní návod

Analytika

Abyste viděli, zda váš web postupuje, potřebujete si od začátku nastavit alespoň tyto dva základní analytické nástroje:

  • Google Analytics – nástroj, díky kterému víte sledovat návštěvnost na vašem webu, jak se chová, z jakých zdrojů přišla také měřit cíle jako počty vyplněných kontaktních formulářů nebo stažených ebooků.
  • Google Search Console – užitečný nástroj, zejména na zjištění, z jakých klíčových slov přišli lidé na váš web.

Kvalitní a hodnotný obsah

Jelikož na celém světě jsou stovky milionů stránek a na Slovensku je také můžeme počítat na takových 150 000 (odhad na základě celkového počtu registrovaných .cz domén), nelze předpokládat, že o něj lidé projeví zájem, pokud váš obsah nebude alespoň o třídu lepší a propracovanější .

Sice kvalita a hodnota jsou subjektivní pojmy, existuje několik objektivních předpokladů na to, jak se k takovému obsahu dopracovat:

Musí vás to bavit – pokud něco píšete na sílu, bude to z textu cítit, dokonce i profesionální copywriter, kterého by vaše zadání nebavilo, nenapíše text, ze kterého bude vyzařovat nadšení. To se prostě nedá.

Potřebujete rozsáhlé znalosti z vašeho tématu a přehled – jedině za tohoto předpokladu dokážete napsat něco, co nebude kompilace jiných článků a nebude vypadat jako každý druhý publikovaný článek.

Ideálně byste měli mít i praktické zkušenosti v dané oblasti – skvělým příkladem je oblast cvičení a zdraví. Na lifestylových magazínech najdete články na jedno kopyto od copywriterů, kteří buď často necvičí, nebo vůbec. Aby toho nebylo málo, raději ani nevzpomínám, že nemají skoro žádné znalosti o tom, jak ve skutečnosti funguje lidské tělo. Upřímně mi je líto těch lidí, co to čtou, protože se velmi zklamou a nikam to pořádně nedopracují.

Publikujte něco, co lidé jen tak nenajdou – na internetu je asi vše naštěstí ne na slovenském internetu. Nechci nikoho urazit, ale většina obsahu na stránkách je ve své podstatě zcela identická. Přebírá se jedna informace po druhé a mnoho copywriterů píše obsah tak, že dají dohromady něco z článků po jiných copywriterech.

V zásadě mi to ani nevadí, protože když jsem si to uvědomil, objevil jsem obrovskou díru na slovenském internetu – velmi málo lidí si dá tu námahu, že si něco podrobně prozkoumá, podloží fakty, ukáže na příkladech atd.

I díky tomu se mi podařilo na na stránce wy.sk (hlavně přes blog) zvednout návštěvnost z Google o 1063% v průběhu 18 měsíců.

Technická stránka webu

Zabezpečení

  • SSL certifikát (např. Certifikát Lets Encrypt je dostupný zdarma u většiny webhostingových poskytovatelů)
  • přesměrování (tzv. redirect 301) na zabezpečený protokol https

Rychlost načítání

Úplný základ při spuštění webu by mělo být:

  • vhodně nakódovaná webstránka / šablona pro svižné načítání
  • optimalizace a komprese obrázků
  • cachehování
  • lazy loading

Doporučené čtení: Jak zrychlit WordPress web

Co stačí řešit až po spuštění webu

Logo

Pokud již máte navržené logo, je to jen plus. Pokud ještě nemáte, nemusíte se tím na začátku trápit. Upřímně, nikoho při první návštěvě vaše logo nebude zajímat. Klidně stačí nějakým pěkným fontem napsat název domény nebo vašeho projektu a to si dočasně nastavit jako logo na stránce.

Kontaktní stránka / stránka o nás

Tyto dvě stránky jsou povinností a neměly by chybět na žádném webu. Avšak pokud pouze začínáte, týden či dva se bez nich obejdete. Zejména v případě, pokud zakládáte blog. Mnohem důležitější je napsat první kvalitní obsahy.

Neplatí to pouze v případě, pokud byste od začátku měli zapnutou reklamu a něco prodávaly. Nějak vás zákazníci přece musí kontaktovat. Navíc stránka by pak nepůsobila hodnověrně.

Sběr emailů

Jak jsem již zmiňoval výše, emailová databáze je jedním z nejlepších kanálů na propagaci vašeho webu a měli byste s ní začít co nejdříve. Týden či dva po spuštění webu to však není třeba velmi, pokud nemáte zapnutou placenou reklamu. Váš web i tak nebude téměř nikdo navštěvovat.

Opět jako u kontaktní stránce / stránkách o nás platí, že na začátku je lepší vyprodukovat několik kvalitních článků a následně se zaměřit na další důležité věci jako sběr emailů.

Pomohol vám tento článok? Podporte ma prosím jeho zdieľaním. 👍

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here